Dieta dla mózgu

Ducana, South Beach, 1000 kalorii, Atkinsa… Trudno się aż odnaleźć w gąszczu diet. Ciągle słyszymy o tym jak ważna jest szczupła sylwetka, a miliony kobiet stosuje najróżniejsze metody, by dorównać standardom, które wyznaczają modelki z kolorowych czasopism. Ale może zamiast ciągłego liczenia kalorii i obsesyjnego ważenia się warto zadbać o najważniejszą część naszego ciała a mianowicie mózg.

IQ zamiast BMI!

Nie ma tak naprawdę jakiejś diety-cud specjalnie wymyślonej dla naszego mózgu, ale odpowiedni dobór produktów a rezygnacja z innych, może mu trochę pomóc, a raczej (patrząc na to mniej optymistycznie) nie przeszkadzać. Tak więc: co jest dobre dla naszego mózgu?

Ryby. Orzechy. Oliwa z Oliwek. Osłonki neuronów, które są odpowiedzialne za przepływ informacji w mózgu, są zbudowane właśnie z tłuszczów, dlatego tak istotne jest dostarczanie ich swojemu organizmowi. Ważne jest, by ich źródłem były nienasycone kwasy tłuszczowe – omega 3, 6 i 9. Bogate w nie są w szczególności tłuste ryby morskie, jak np. łosoś, czy też orzechy włoskie. Dlatego powinniśmy podziękować naszym matkom i babkom za to, że zmuszały nas do łykania tranu.

Jajka. Mięso. Jeśli chcemy zadbać o kondycję swojego mózgu powinniśmy pamiętać własnie o tych produktach. Po pierwsze, to źródło białka, które działa na nas pobudzająco. Po drugie, zawierają witaminy z grupy B, które zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się naszych neuronów, a nawet zapobiegają depresji! Jeśli jesteś wegetarianinem, nie przejmuj się – dobrym źródłem tych witamin są chociażby rośliny strączkowe, jak bób,czy fasola, oraz „zielone” takie jak szpinak i szparagi.

Wino. Kawa. Czekolada. Kto powiedział, że mózgowa dieta musi być nieprzyjemna? Kiedy my jesteśmy szczęśliwi, nasz mózg wraz z nami. Dlatego nie powinniśmy sobie odmawiać przyjemności, jaką jest np. czekolada, która powoduje wytwarzanie hormonu szczęścia – serotoniny. Podobnie – czerwone wino. Pite z umiarem jest źródłem przeciwutleniaczy, hamujących starzenie się organizmu.

Ogólnie przyjmowane zasady zdrowego odżywiania również znajdują tutaj zastosowanie. Po pierwsze nie głodź się! Mózg potrzebuje cukrów, najlepiej tych złożonych. Dlatego warto w ciągu dnia jeść około pięciu posiłków. Martwisz się o szczupłą sylwetkę? Niepotrzebnie! Jedząc częściej, a mniejsze posiłki schudniesz bardziej niż głodząc się przez cały dzień, a przy okazji przysłużysz się swojemu mózgowi. Pamiętaj również o tym by dobrze zacząć dzień pożywnym śniadaniem. Nasz mózg na pewno ucieszy się z porannej owsianki z jagodami i bananem.

Unikaj napojów energetyzujących, papierosów, nadużywania alkoholu. Tak samo jak na inne nasze organy, te produkty działają szkodliwie także na nasz mózg. I nie daj się zwieść zachęcającym reklamom, które mówią o poprawieniu sprawności umysłowych po tych specyfikach!

Kierując się tymi kilkoma prostymi zasadami, możemy być pewni, że nasz mózg na pewno nam się kiedyś za to odwdzięczy. Pamiętajmy jednak o zasadzie, że wszystko może być trucizną jeśli zapomni się o umiarze!

Post Author: Justyna

1 thought on “Dieta dla mózgu

    Barry

    (08/10/2012 - 07:08)

    Dokładnie ! Szkoda, że Polacy tak rzadko sięgają po np. orzechy czy nawet ryby :/ Sprawny mózg to podstawa !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *